Rynkowy ubytek wartości pojazdu
To utrata wartości pojazdu na skutek zaistniałej szkody, która została naprawiona zgodnie z technologią producenta oraz przy wykorzystaniu oryginalnych części zamiennych.
Utrata wartości rynkowej pojazdu po naprawie to istotny temat zarówno dla właścicieli samochodów, jak i dla rzeczoznawców samochodowych oraz biegłych sądowych. Wartość pojazdu może znacznie się zmniejszyć po kolizji, nawet jeśli został on profesjonalnie naprawiony. Ocena ubytku wartości pojazdu jest skomplikowanym procesem, wymagającym specjalistycznej wiedzy.

Metody szacowania ubytku wartości pojazdu
Na rynku dostępnych jest kilka metod szacowania ubytku wartości pojazdu. Rzeczoznawcy i biegli sądowi korzystają z różnych podejść, aby dokładnie ocenić, jakie straty finansowe poniósł właściciel pojazdu. Oto niektóre z metod stosowanych na rynku polskim i niemieckim:

Metoda stworzona przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego „EKSPERTMOT”.
Skrócona charakterystyka metody:
- maksymalny ubytek rynkowy pojazdu ok 10%
- obowiązujący okres eksploatacji do 6 lat
- minimalna wartość ubytku wynosi 300 zł
Ta metodologia jest powszechnie uznawana na rynku i bazuje na zbiorze standardów opracowanych przez Automobilklub Polski. Koncentruje się na ocenie wpływu uszkodzeń i napraw na rynkową wartość auta.
Skrócona charakterystyka metody:
- maksymalny ubytek rynkowy pojazdu w zależności od klasy pojazdu 18%
- obowiązujący okres eksploatacji do 10 lat
- maksymalny stosunek wartości pojazdu do wartości pojazdu nowego wynosi 30%
Podstawą określenia UWH jest zakres uszkodzeń, takie jak uszkodzenia nośnych elementów nadwozia czy ramy. Pojazdy z drobnymi, łatwo wymienialnymi uszkodzeniami nie powinny podlegać utracie wartości handlowej.
Metoda wyklucza stosowanie w przypadkach:
- gdy koszt naprawy w stosunku do wartości rynkowej pojazdu jest niższy niż 5%,
- gdy wartość rynkowa pojazdu w stosunku do nowego pojazdu jest niższa od 30%,
- gdy koszt naprawy przekracza wartość rynkową pojazdu (tzw. szkoda całkowita).
Metoda pochodząca z rynku Niemieckiego, zakłada wykorzystanie kilku czynników, które obejmują okres eksploatacji, stopień uszkodzenia pojazdu, współczynnik zbywalność oraz współczynnik wcześniejszych uszkodzeń.
Skrócona charakterystyka metody:
- metoda umożliwia m.in. szacowanie utraty wartości pojazdów kolekcjonerskich oraz odrestaurowanych
- maksymalny stosunek wartości pojazdu do wartości pojazdu nowego wynosi 40%
Metoda MFM opiera się na:
- kosztorysie naprawy pojazdu
- współczynniku zakresu uszkodzeń, który zależy od rodzaju i zakresu napraw wymaganych dla elementów pojazdu
- obowiązujący okres eksploatacji do 6 lat
- maksymalny stosunek wartości pojazdu do wartości pojazdu nowego wynosi 40%
Metoda BVSK służąca wyliczaniu utraty wartości rynkowej pojazdu, opiera się na:
- wartości odtworzeniowej w momencie uszkodzenia
- procentowym wskaźniku intensywności uszkodzeń, określonym na podstawie rozmiaru szkody
- współczynniku korygującym wcześniejsze szkody (dla poprzednich napraw).
Metoda Halbgewachs służy do wyznaczania górnej granicy utraty wartości rynkowej pojazdu po uszkodzeniu.
Metoda wyklucza stosowanie w przypadkach:
- gdy koszt naprawy w stosunku do wartości rynkowej pojazdu jest niższy niż 10%,
- gdy wartość rynkowa pojazdu w stosunku do nowego pojazdu jest niższa od 40%,
- maksymalny okres eksploatacji to 6 lat;
Cennik Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdu
Opinia wg Instrukcji 1/2024
Podstawowa metoda szacowania UWH-
Analiza kosztów naprawy
-
Ocena zakresu uszkodzeń nadwozia
-
Wycena wartości pojazdów
-
Ustalenie rynkowego ubytku wartości pojazdu
Rynkowy Ubytek Wartości
Rozszerzona metoda RUW wg kilku metod-
Analiza kosztów naprawy
-
Ocena zakresu uszkodzeń nadwozia
-
Ocena stanu pojazdu po naprawie
-
Analiza uszkodzeń powstałych w innych okolicznościach
-
Wycena wartości pojazdów
-
Ustalenie rynkowego ubytku wartości pojazdu